Träningspass för magen

Nu är det dags igen för en ny period med fyra veckors träning av mina magmuskler.
 
Är ni med mig?
 
Här är de första två passen:
Träningspass 1
Träningspass 2
 
Här kommer magpasset som jag kommer att köra i 4 veckor: (därefter kommer det komma ett nytt pass här på bloggen)
- fällkniven, ligg på rygg med arma och ben helt utsträckta, kom sedan upp med ena eller båda benen så raka som möjligt samtidigt som du med armarna försöker nudda tårna, se till att lyfta upp så mycket av överkroppen att skuldrorna lyfter från marken. Se bild 1.
- situps med medicinboll eller annan vikt, ligg på rygg med benen uppdragna mot rumpan, gör en vanlig situps men med en vikt i händerna. Beroende på vart du håller vikten blir det olika jobbigt för magen, jobbigast blir det att hålla den över huvudet med raka armar. Om du gör övningen tillsammans med en kompis kan ni ge vikten till varandra så att du har vikten i varannan situps.
- Crunch på boll, ligg på rygg på en pilatesboll och gör Crunch ( rörelsen sker i magen, ej i höften) ju mer av överkroppen du har utanför bollen ju tyngre blir det för magen.
- planka med armrörelse, stå i plankposition på fötter eller knä med armbågarna rakt under axlarna och spänn magen, se till att vara rak i kroppen. När du har hittat positionen så vill jag att du försöker att lyfta ena armen åt sidan eller framför dig. Kom sedan tillbaka med armen och byt till den andra. Under den här plankövningen gäller det att använda magmusklerna ännu mer och se till att vara superstilla hela tiden. Svår men bra övning!
 
Varje övning kommer jag att köra 15 rep. och 3 set. Plankövningen kommer jag försöka stå så länge jag orkar!
 

Lycka till med övningarna!
Hälsa Träningstips core hälsoblogg mage magträning planka träning träningsblogg övningar
0 kommentarer